الگوی روابط میان نهادهای حاکمیتی تعلیموتربیت (با تأکید بر نگاه مقام معظم رهبری مدظله) |
کد مقاله : 1314-CNF (R1) |
نویسندگان |
سید علی رضا دخانچی * پژوهشگر حلقه فقه تعلیموتربیت، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ص)، مشهد |
چکیده مقاله |
حاکمیت در واقع بیانگر نحوه مدیریت و اجرای کشور یا جامعه است که شامل عوامل مختلفی از جمله: سیاستگذاری، اداره، نهادها، و فرایندهای تصمیمگیری میشود. ساختار، در اصطلاح، شیوۀ آرایش و روش ساماندهی اجزاء، بر اساس ارتباط معقول و منسجم میان آنها، برای دستیابی به اهداف است. پس هر ساختار از اجزاء (ارکان) و رابطه میان آنها تشکیل میشود. مسئله این پژوهش، روابط میان نهادهای ساختار حاکمیتی در عرصه تعلیموتربیت با تأکید بر نگاه مقام معظم رهبری است؛ به این معنا که تنظیم و ساماندهی نهادهای حاکمیتی در عرصه تعلیموتربیت نیاز به یک الگو دارد تا بر اساس آن نحوه تأثیروتأثر هر نهاد بر یکدیگر و وظایفشان روشن شود. این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مطالعه منابع مکتوب، استوار است و تلاش دارد با بررسی انواع روابط حاکمیتی متصور درباره تعلیموتربیت، به ارائه پیشنهاد حکمرانی نوین از نگاه مقام معظم رهبری، برای نهادهای حاکمیتی در عرصه آموزشوپرورش، بیانجامد. در حکمرانی نوین، تمام نهادهای حاکمیتی تعلیموتربیت، دارای نقشی فعال هستند و در ارتباطی چندسویه با هم مرتبط هستند. تمایز این اثر با سایر تحقیقات در ارائه همین پیشنهاد کلان و کلنگرانه در مقوله تعلیموتربیت برای نهادهای حاکمیتی است. |
کلیدواژه ها |
نظام حاکمیتی تعلیموتربیت، نهادهای تعلیموتربیت، سازمانهای آموزشوپرورش، انواع حکمرانی. |
وضعیت: پذیرفته شده |