چالشها و فرصتهای نظام تعلیموتربیت در تمدن نوین اسلامی (با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری) |
کد مقاله : 1313-CNF (R1) |
نویسندگان |
سید علی حسینی *1، مهدی رحیمی2، سید عباس موسوی3 1دانشجوی جامعه المصطفی مشهد 2طلبه سطح چهار حوزه علمیه خراسان 3استاد حوزه و دانشگاه |
چکیده مقاله |
تعلیموتربیت در شکلگیری هویت تمدن اسلامی و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و خلاق مورد تأکید پژوهشهای پیشین است. عدم انطباق ساختار و محتوای آموزشی با نیازهای واقعی کشور، توجه ناکافی به معیشت و جایگاه معلمان و کاستیهای کمی و کیفی نیروی انسانی، از جمله چالشهای اساسی نظام آموزشی کشور است. این تحقیق به روش توصیفی - تحلیلی و از نوع کتابخانهای با هدف بررسی جایگاه نظام تعلیموتربیت در احیای تمدن نوین اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب، به تبیین چالشها و فرصتهای پیشروی آن پرداخته است. بر پایه یافتههای این پژوهش، توجه و پیشگیری از آسیبهایی نظیر: تمرکز بر علمآموزی صِرف و عدم توجه کافی به تعلیموتربیت معنوی و اخلاقی و نیز استفاده بهینه از فرصتهای ارزشمندی چون جمعیت جوان و نیروی انسانی مستعد، پشتوانه غنی فرهنگی و تمدنی و ظرفیتهای معنوی نظیر تعالیم دینی، مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، و فضاهای مذهبی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. بهرهگیری از فرصتهای مذکور و بسیج همه ظرفیتها در راستای اصلاح و بازنگری در نظام آموزشی در راستای زمینهسازی تحقق آرمان تمدن نوین اسلامی رهیافت دیگر این نظرگاه است. |
کلیدواژه ها |
تمدن نوین اسلامی، نظام تعلیموتربیت، چالشها، فرصتها، مقام معظم رهبری. |
وضعیت: پذیرفته شده |