بایسته های مدرسه انقلابی با تاکید بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی
کد مقاله : 1312-CNF
نویسندگان
محمد مالدار کاریزی *
موسسه فقاهت عالم آل محمد (ع)
چکیده مقاله
«مدرسه انقلابی» عنوانی شایع ولی کمیاب است. بسیاری از مدارس کشور – علی‌رغم تفاوت‌ها - خود را شایسته این عنوان می‌دانند و مسیر حرکت خود را به سمت ایده‌آل‌های مدرسه انقلابی تلقی می‌کنند، بدون آن که شاخص‌های دقیق و شفافی برای یک مدرسه انقلابی تعیین و بایسته‌های آن مشخص شده باشد. ازاین‌رو، تعیین شاخص‌ها و بایسته‌های یک مدرسه در تراز انقلاب اسلامی یک ضرورت است تا معیاری برای سنجش وضعیت موجود وجود داشته باشد و نیز وضعیت مطلوبی ترسیم شود تا بتواند راهنمای مدارس برای حرکت به سمت آن باشد. انقلاب اسلامی در بعضی از عرصه های جامعه توانسته است نظریه خود را برای تحول مبتنی بر آرمانهایش مطرح نماید و به سمت محقق شدن آن حرکت کند؛ ولی نظریه انقلاب در زمینه مدرسه‌داری با وجود تغییرات و تحولات به وجود آمده، به درستی تبیین نشده است. در این راستا، پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی با تکیه بر بیانات امامین انقلاب اسلامی به دنبال آن است که مدرسه انقلابی را تعریف نموده و بایسته‌های آن را در حوزه ساختاری و محتوایی تبیین کند. بر پایه نتایج این تحقیق، تعامل بین اعضای مدرسه، وجود قوانین ثابت و متغیر در مدرسه و توجه هم‌زمان به آموزش و پرورش، بایسته‌های شکلی و آرمان‌خواهی، جهاد علمی، هویت‌محوری، احساس مسئولیت نسبت به تحولات جامعه، توجه به اخلاق و معنویت و نیز اقدام و عمل از بایسته‌های محتوایی مدرسه در تراز انقلاب اسلامی بیان شده است.
کلیدواژه ها
مدرسه تراز انقلاب، امامین انقلاب، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت.
وضعیت: پذیرفته شده