مطالعه ی علم سنجی تولیدات پژوهشی در زمینه ی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در پایگاه اطلاعاتی نورمگز طی سالهای 1390 تا 1402
کد مقاله : 1302-CNF (R1)
نویسندگان
ناهید نادری بنی، زهرا هاشمی *
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر درصدد تجزیه و تحلیل وضعیت مطالعات علمی و تحقیقات در حوزه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد که در پایگاه اطلاعاتی نورمگز منتشر شده است. روش‌شناسی پژوهش به روش فنون علم سنجی از جمله تحلیل هم استنادی، هم نویسندگی و هم واژگانی بر روی جامعه ی آماری پژوهشهای مرتبط طی سالهای 1390 تا 1402 است که با استفاده از نرم افزار ووس ویوور انجام شده است.
نتایج حاصل از هم رخدادی واژگان کلیدی شامل 7 خوشه است که بترتیب دارای 23 ، 12 ، 9 ، 8 ، 7 ، 5 و 2 کلیدواژه است. پژوهشگرانی که بیش از 5 مقاله در زمینه ی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشته اند 6 نفرند که پرکارترین آنها 10 سند تولید کرده است. نتایج حاصل از هم نویسندگی نیز نشان داد که این پژوهشگران، هیچ همکاری پژوهشی با یکدیگر، در هم نویسندگی نداشته اند. سایر پژوهشگران نیز در 8 خوشه با یکدیگر مرتبطند که این هم نویسندگی، بطور عمده پس از سال 1397 رخ داده است.
در تعدادی از پژوهشها دیدگاههای مقام معظم رهبری در مورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بررسی شده است و مفاهیمی همچون تمدن نوین اسلامی، عدالت آموزشی، سیره ی تربیتی ائمه س، انسان مطلوب، حیات طیبه، فلسفه، فرهنگ ایثار، انقلاب، قران و هویت ملی موردتوجه محققان بوده است. در مورد ارتباط بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی ایران و سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش، تنها یک پژوهش در اسناد بررسی شده؛ یافت شد.
کلیدواژه ها
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، علم سنجی، هم نویسندگی، هم واژگانی
وضعیت: پذیرفته شده