توصیف و تبیین رویکرد تربیت معلم تکنسین و نقد آن از منظر فلسفه معلمی در جمهوری اسلامی ایران |
کد مقاله : 1299-CNF (R1) |
نویسندگان |
مهدی تنده * گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، توصیف و بررسی ابعاد رویکرد تربیت معلم تکنسین و سنجش میزان انطباق آن با مبانی بومی و اسلامی است. در این نوشتار ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای و تحلیلی به توصیف این رویکرد و واکاوی ابعاد آن پرداخته شده است. در این پژوهش، از روش «تحلیلی مفهومی» و نوع «تحلیل ساختار مفهوم» بهره گرفته شده است. در ادامه، با استناد به برخی آموزههای اسلامی، مورد بررسی و نقد از منظر اسلامی قرار گرفته است.. مهمترین نتایج بدست آمده عبارتاند از اینکه مطابق این رویکرد، معلمان، تکنسینهایی هستند که وظیفة انتقال دانش تولید شده توسط متخصصان را بر عهده دارند. بر اساس یافتهها از آموزههای اسلامی، در دو سطحِ مبنایی و بنایی، رویکرد تربیت معلم تکنسین نقد شد.. در لایه مبنایی، ریشههای این رویکرد یعنی تجربهگرایی و در لایة بنایی چهار نقد شامل: 1. کم توجهی به اصل آزادی و انتخاب 2. کمتوجهی به واقعیتهای اجتماعی و محیطی 3. کمتوجهی به عاملیت معلمان و 4. کمتوجهی به ابعاد معنوی معلمان، استخراج شد. |
کلیدواژه ها |
تربیت معلم، تربیت معلم تکنسین، تعلیم وتربیت اسلامی، مبانی تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده |