اهداف و چشم انداز تعلیم و تربیت انقلابی |
کد مقاله : 1297-CNF (R2) |
نویسندگان |
مرضیه عباسی *1، احمد سعادت2 1دانشگاه فردوسی مشهد- دانشگاه فرهنگیان 2جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان |
چکیده مقاله |
تعلیم و تربیت، امری عمیق، پیچیده و تخصصی است. اولین گام برای اقدام به این امر خطیر، تعیین اهداف است. در پژوهش حاضر با اشاره به اهمیت اهداف در تعیین جهت و مقصد تعلیم و تربیت و با عنایت به رابطه اهداف تعلیم و تربیت با مبانی و اصول آن، اهداف نظام تعلیم و تربیت انقلابی در سه سطح غایی، واسطی و جزئی و عملیاتی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، با روش توصیفی- استنتاجی و روش مطالعه کتابخانه ای و با هدف نشان دادن ضرورت توجه به «هدف» و نقش آن در تعیین سایر مؤلفهها و برنامههای تربیتی و آموزشی تهیه گردیده است. نتایج تحقیق به طور کلی حاکی از آن است که هدف غایی، نقطه نهایی و مقصد مطلوب در نظام تعلیم و تربیت است و اهداف واسطی (همچون دینی، اجتماعی، اقتصادی و غیره) و عملیاتی، گام های وصول به آن نقطه را تأمین می کند. نظام تربیت انقلابی، بر پرورش متوازن همه ساحت های وجود انسان، و با تکیه بر محوریت واحد خداوند تاکید دارد، چراکه ساحت های وجودی تأثیر و برهم کنشی متقابل بر یکدیگر دارند. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، اهداف تعلیم و تربیت، چشم انداز تعلیم وتربیت، فلسفه تعلیم وتربیت، فلسفه آموزش و پرورش. |
وضعیت: پذیرفته شده |