معرفی مؤلفههای تعلیم و تربیت انتقادی بر پایه هوش معنوی (با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای (مدّ ظله العالی)) |
کد مقاله : 1292-CNF (R1) |
نویسندگان |
راضیه نظری * استادیار دانشگاه میبد |
چکیده مقاله |
هدف تعلیم و تربیت انتقادی، دگرگونسازی و تحول جامعه است. در کشور ایران، تحولگرایی در نظام تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین موضوع انسانی کشور در نگاه و بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای (مدّ ظله العالی) برجسته شده و امروزه نهاد رسمی آموزش و پرورش تنها در سایه دگرگونی قادر به پاسخگویی نیازهای جامعه است. این تحول که مبتنی بر هوش معنوی است، ضامن توسعه انسانی میباشد؛ بهگونهای که همه استعدادهای بالقوه انسان برای دستیابی به حیات طیبه شکوفا میشود. لازم به ذکر است که در این راستا، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تنظیم شده است و در بردارنده هشت کلانهدف مبتنی بر تغییر در ساحات فردی، اجتماعی و در نهایت بهبود جایگاه نظام تعلیم و تربیت ایران در جهان به منظور دستیابی به تمدن اسلامی- ایرانی است. این مقاله، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و از رهگذر مطالعه منابع کتابخانهای در نظر دارد، مؤلفههای تعلیم و تربیت انتقادی را بر پایه هوش معنوی در بیانات مقام معظم رهبری، مشخص کرده و چگونگی کارکرد آنها را در جهت تحقق اهداف مندرج در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش تبیین نماید. یافتهها نشان میدهد مؤلفههای خداباوری، خودباوری، گشودگی ذهنی، تحلیلگری و مسئولیتپذیری در اثر نهادیه شدن هوش معنوی در تعلیم و تربیت انتقادی در بر دارنده یقین، انتقادپذیری، بصیرت و سختکوشی است که با وجود این ویژگیها میتوان در مسیر ایجاد تمدن اسلامی- ایرانی گامهای مؤثر و ماندگار برداشت |
کلیدواژه ها |
تمدن اسلامی- ایرانی، تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت انتقادی، هوش معنوی. |
وضعیت: پذیرفته شده |