فرهنگ جهادی در کتب فارسی دوره دوم مقطع ابتدایی با تکیه بر شاخص های مدیران در تراز انقلاب اسلامی از منظر منویات امامین انقلاب
کد مقاله : 1289-CNF (R4)
نویسندگان
مهدی طاهری اصل *1، سیدمجید مقیمی2
1مامورآموزشی دانشگاه فرهنگیان قم
2مدرس دانشگاه فرهنگیان استان قم
چکیده مقاله
فرهنگ جهادی از مهم‌ترین مواردی است که در سپهر اندیشه امامین انقلاب به کراّت از آن سخن به میان آمده است. این فرهنگ آثار و تبعات مثبت گسترده‌ای در جامعه دارد که که می‌توان به شرح زیر خلاصه نمود: رشد اخلاقیات و ایجاد احساس رضایت در جامعه، از بین رفتن تضادهای اجتماعی و رسیدن به ثبات و آرامش روانی در جامعه. کتاب مهم‌ترین و پرکاربردترین رسانة آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است که می تواند نقش بسیار حیاتی و مهمی در نهادینه‌سازی مفهوم ارزشمند «فرهنگ جهادی» در ذهن و خاطر دانش‌آموزان ایفا کند. پژوهش توصیفی حاضر درصدد است کتب درسی فارسی دوره دوم مقطع ابتدایی را از منظر میزان کاربست مؤلفه‌ها و شاخص های فرهنگ جهادی با تاکید بر مدیران جهادی در تراز انقلاب اسلامی از خلال منویات امامین انقلاب تحلیل و تفسیر کند. از مهم‌ترین شاخص های مدیران جهادی از منظر امامین انقلاب می توان به: دین‌مداری، ولایت‌مداری، انعطاف‌پذیری، پویایی، خودباوری، مردم‌گرایی، نهادینه‌کردن اخلاق و ارزش‌های دینی در محیط کار و نوآوری اشاره نمود. بررسی و تحلیل کتب فارسی دوره دوم با توجه به این شاخص های احصاء شده از زبان و قلم امامین انقلاب نشان داد: بیشترین فراوانی این شاخص ها به ترتیب مربوط به خودباوری، نهادینه‌کردن اخلاق و ارزش‌های دینی در محیط کار و دین‌مداری است. پیشنهاد می شود در تجدید‌نظرهای آتی این کتب به دیگر شاخص های مدیران جهادی نیز توجه بیشتری شود.
کلیدواژه ها
فرهنگ جهادی، امامین انقلاب، مدیر تراز انقلاب اسلامی، کتاب فارسی، دوره دوم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده