فرهنگ جهادی در کتب فارسی دوره دوم مقطع ابتدایی با تکیه بر شاخص های مدیران در تراز انقلاب اسلامی از منظر منویات امامین انقلاب |
کد مقاله : 1289-CNF (R4) |
نویسندگان |
مهدی طاهری اصل *1، سیدمجید مقیمی2 1مامورآموزشی دانشگاه فرهنگیان قم 2مدرس دانشگاه فرهنگیان استان قم |
چکیده مقاله |
فرهنگ جهادی از مهمترین مواردی است که در سپهر اندیشه امامین انقلاب به کراّت از آن سخن به میان آمده است. این فرهنگ آثار و تبعات مثبت گستردهای در جامعه دارد که که میتوان به شرح زیر خلاصه نمود: رشد اخلاقیات و ایجاد احساس رضایت در جامعه، از بین رفتن تضادهای اجتماعی و رسیدن به ثبات و آرامش روانی در جامعه. کتاب مهمترین و پرکاربردترین رسانة آموزشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است که می تواند نقش بسیار حیاتی و مهمی در نهادینهسازی مفهوم ارزشمند «فرهنگ جهادی» در ذهن و خاطر دانشآموزان ایفا کند. پژوهش توصیفی حاضر درصدد است کتب درسی فارسی دوره دوم مقطع ابتدایی را از منظر میزان کاربست مؤلفهها و شاخص های فرهنگ جهادی با تاکید بر مدیران جهادی در تراز انقلاب اسلامی از خلال منویات امامین انقلاب تحلیل و تفسیر کند. از مهمترین شاخص های مدیران جهادی از منظر امامین انقلاب می توان به: دینمداری، ولایتمداری، انعطافپذیری، پویایی، خودباوری، مردمگرایی، نهادینهکردن اخلاق و ارزشهای دینی در محیط کار و نوآوری اشاره نمود. بررسی و تحلیل کتب فارسی دوره دوم با توجه به این شاخص های احصاء شده از زبان و قلم امامین انقلاب نشان داد: بیشترین فراوانی این شاخص ها به ترتیب مربوط به خودباوری، نهادینهکردن اخلاق و ارزشهای دینی در محیط کار و دینمداری است. پیشنهاد می شود در تجدیدنظرهای آتی این کتب به دیگر شاخص های مدیران جهادی نیز توجه بیشتری شود. |
کلیدواژه ها |
فرهنگ جهادی، امامین انقلاب، مدیر تراز انقلاب اسلامی، کتاب فارسی، دوره دوم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |