اثربخشی معنویتدرمانی مبتنی بر دیدگاه امام خمینی (ره) بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر دورهی اول متوسطه شهرستان گنبدکاووس در سال تحصیلی 403-1402 |
کد مقاله : 1285-CNF (R3) |
نویسندگان |
صفورا حسنیون * معلم آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنویتدرمانی مبتنی بر دیدگاه امام خمینی (ره) بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر 13 تا 15 ساله دورهی اول متوسطه (کلاسهای هفتم، هشتم و نهم) شهرستان گنبدکاووس در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان گنبدکاووس در سال تحصیلی 403-1402 با سطوح پایین بهزیستی روانشناختی تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 دانشآموز دختر از جامعه آماری مذکور، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. جهت جمعآوری دادهها از بهزیستی روانشناختی ریف (1989) استفاده شد. گروه آزمایش معنویتدرمانی مبتنی بر دیدگاه امام خمینی (ره) را در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند، ولی به گروه گواه آموزشی داده نشد. در پایان هر دو گروه در مرحله پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تکمتغیری استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در بهزیستی روانشناختی وجود دارد (002/0>P)؛ به طوری که، نمرات بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پسآزمون به طور معناداری بیشتر بوده است، بر این اساس میتوان گفت، با آموزش معنویتدرمانی مبتنی بر دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) در بین دانشآموزان دختر میتوان بهزیستی روانشناختی آنها را افزایش و ارتقاء داد. |
کلیدواژه ها |
دانشآموزان دختر، معنویتدرمانی مبتنی بر دیدگاه امام خمینی (ره)، بهزیستی روانشناختی. |
وضعیت: پذیرفته شده |