چالش های محتوای کتب درسی و راهکارهای برون رفت از آن در نظام تعلیم و تربیت اسلامی تمدن ساز از منظر مقام معظم رهبری |
کد مقاله : 1283-CNF (R1) |
نویسندگان |
حسن فانیدپور * عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان قم پردیس طالقانی |
چکیده مقاله |
در دنیای امروز که علم و فناوری به سرعت در حال تغییر و تحول هستند، متون درسی نیازمند به تغییر و بهروزرسانی مداوم هستند تا بتوانند نیازهای آموزشی و یادگیری را برآورده کنند. از اینرو در این مقاله چالشهای محتوای کتب درسی فعلی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی تمدن ساز از منظر مقام معظم رهبری و راهکارهای برون رفت از آنها با روش کیفی تحلیل مضمون، مورد واکاوی قرار گرفت. از دیدگاه مقام معظم رهبری «وجود نگاه انحصاری»، «عدم توجه به نیازهای عصری» و «ضعف بیانی متون درسی» در برساخته کردن آسیبهای متون درسی فعلی نقش دارد. با تحلیل و تلفیق کدهای راهکارهای تدوینی نیز، تحول در «الزامات محتوایی» و «ظاهری» به دست آمد. با توجه به چالشهای موجود در متون درسی فعلی و با بهرهگیری از دیدگاه مقام معظم رهبری و تحلیل و تلفیق کدهای راهکارهای تدوینی، میتوان به تحولات مثبتی در محتوا و ظاهر متون درسی دست یافت. این تحولات میتوانند بهبود در اثربخشی متون درسی و تأمین نیازهای آموزشی و یادگیری در دنیای امروز را به همراه داشته باشند. از این رو، پیشنهاد میشود که مقالات و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا بتوان بهبودهای لازم را در متون درسی ایجاد کرد و از آنها برای آموزش و یادگیری بهتر در جامعه بهرهمند شد. |
کلیدواژه ها |
چالش ها، راهکارهای تدوینی، تحول و بازنگری، کتب درسی، تمدن نوین اسلامی، مقام معظم رهبری |
وضعیت: پذیرفته شده |