شناسایی مؤلفه های تحول و اثربخشی متون درسی از منظر دیدگاه مقام معظم رهبری |
کد مقاله : 1282-CNF (R1) |
نویسندگان |
حسن فانیدپور * عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان قم پردیس طالقانی |
چکیده مقاله |
این مقاله با هدف شناسایی مؤلفه های تحول و اثربخشی متون درسی از منظر دیدگاه مقام معظم رهبری انجام گرفت. نظر به اینکه بازنگری، بازتولید متن درسی و به عبارتی تحول متون درسی در مراکز آموزشی، یکی از پایههای تولید علم محسوب میشود؛ در این مقاله با روش کیفی تحلیل مضمون، تحول متن درسی با نگاه تمدنی مقام معظم رهبری مورد واکاوی قرار گرفت و سه محور «تدوین متون درسی، زمینهساز تمدنی»، «مسئلهمندی متون درسی» و «راهبردهای تدوینی» شناسایی شد. یافتهها به جهت مبتنی بودن مقولهها به فحوای عالم برجسته حوزههای علمیه معاصر و تطبیق آنها با آموزههای دینی و مسائل روز، صرفاً به زمینه مجموعه تدوین متون حوزههای علمیه خواهران و برادران وابسته نبوده و قابلیت کاربرد در موقعیتهای مختلف به ویژه سازمان برنامه ریزی و پژوهش کشور، سازمان نشر کتب درسی دانشگاهی (سمت) دارد و میتواند شاخصهای مهم برای ترسیم و تدوین خط مشی تحولی تدوین متون درسی و ارتقای کیفیت نظام آموزشی را فراهم سازد. |
کلیدواژه ها |
تحول، متون درسی، تمدن نوین اسلامی، اثربخشی کتب درسی، مقام معظم رهبری |
وضعیت: پذیرفته شده |