واکاوی شاخصه های تعلیم و تربیت اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در گام دوم انقلاب اسلامی |
کد مقاله : 1275-CNF (R3) |
نویسندگان |
زهره تقوی *1، سعیده باطنی2، رقیه ابراهیمی شهر آباد3 1گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان.889-4665.تهران- ایران. 2مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان. .889-4665 تهران-ایران 3استاد دانشگاه فرهنگیان.889-4665.تهران-ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف دستیابی به شاخصه های تعلیم و تربیت اسلامی در فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تنظیم شده است. در رهنمودهای ایشان که بر اساس ثقلین و جهان بینی اسلامی شکل گرفته است، تعلیم و تربیت به عنوان نهادی بنیادی و اساسی است . در طرح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به این موضوع اشاره کرده اند. این بیانیه به وضوح نشان دهنده پیوستگی تعلیم و تربیت در رشد و تعالی جمهوری اسلامی ایران است. در پژوهش حاضر جهت دست یابی به شاخصه ها از روش پژوهش "تحلیل محتوا" بهره گرفته شد. در این راستا بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص تربیت اسلامی به وسیله نرم افزار مکس کیو دا (AX QDA) شبکه مضامین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در سه بخش کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. درنهایت 15 مورد شاخصه های تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بدست آمد که می توان به چند مورد آن از جمله؛ الگوسازی فضایل اسلامی، پرورش پیوند قوی با خداوند، رشد علمی و دانش اندوزی، ارتباط با آرمان ها و ارزش های انقلاب، حفظ هویت اسلامی، تقوا و پرهیز از گناه، آگاهی از ارزشها و مفاهیم دینی و ... اشاره نمود. در نهایت این شاخصه ها در یک الگوی محقق ساخته عرضه می گردد. |
کلیدواژه ها |
شاخصه، تعلیم و تربیت اسلامی، مقام معظم رهبری، گام دوم انقلاب اسلامی. |
وضعیت: پذیرفته شده |