واکاوی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمی در منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی ایران
کد مقاله : 1251-CNF
نویسندگان
حسن حاجی زاده اناری *
استادیار،عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس شهید چمران، مدیریت امور پردیس‌‌های استان تهران، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده مقاله
نیاز به‌ علم‌ اخلاق و تهذیب‌ نفس‌ و تصفیه‌ روح و روان برای‌ فراگیران در فرایند یاددهی- یادگیری ضروری‌ است‌. اخلاق حرفه‌ای‌ در تعلیم و تربیت‌؛ یکی‌ از پیش‌نیاز‌های موفقیّت معلمان، اساتید و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است که نقش‌ بسیار مهمی‌ در پرورش و شکوفایی‌ نسل‌های نوین، مستعد و شایسته‌ به‌ عهده دارد.
این پژوهش از طرح‌های تحقیق کیفی بوده و با روش تحلیلی- استنتاجی انجام شده است. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تبیین‌ مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمی‌، از امامین انقلاب اسلامی ایران است‌. این‌ پژوهش‌ در پی‌ آن است‌ که‌ با تأکید، تحلیل‌ و تبیین‌ امامین انقلاب اسلامی ایران به‌ استنباط و تبیین‌ مؤلفه‌های‌ اخلاق حرفه‌ای‌ معلمی ویژه معلمان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان‌ بپردازد. در تحقیق حاضر از روش‌های بسط مفهومی و استنتاجی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دعنده آن است که مؤلفه‌ها‌ی تاثیر‌گذار در اخلاق حرفه‌ای اساتید و دانشجویان معلمان از منظر امام خمینی(ره) عبارتند از: پرورش حس‌ انقلابی- اسلامی‌، پرورش تعقل‌ به‌ عنوان گام نخست‌ اخلاق‌محوری، تشویق‌ به‌ تفکر ، التفات به‌ تفاوت سطح‌ فکری دانشجو معلمان، تلاش در جهت‌‌ فعلیّت‌ بخشیدن استعداد فراگیران، تلاش در جهت‌ تهذیب‌ روح فراگیران نافع‌ و پرهیز از اتلاف وقت‌ آنان، ایجاد زمینه‌ مناسب‌ برای آزادی بیان در کلاس، وارستگی‌ اخلاقی‌ اساتید و دانشجو معلمان،و تواضع‌ علمی.‌
کلیدواژه ها
امامین انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، اساتید، معلمان، اخلاق حرفه‌ای،
وضعیت: پذیرفته شده