کاربست تفکر طراحانه در راستای تحول بنیادین در حوزه تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1246-CNF |
نویسندگان |
سید علی فارغ *1، مهشید بارانی2 1عضو هیأت علمی دانشکده طراحی دانشگاه هنر اسلامی تبریز 2دانشجوی دوره دکتری طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. عضو هیأت علمی گروه معماری داخلی، دانشگاه هنر شیراز، شیراز، ایران |
چکیده مقاله |
در این تحقیق در راستای پاسخگویی نظام مند به مسائل و چالشهای حوزه تعلیم و تربیت کشور و نیز زمینهسازی تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش، به کارگیری تفکر طراحانه پیشنهاد گردیده است. از آن که چالش های مطرح در این حوزه، چندبٌعدی بوده و از نوع مسائل بدساختار به نظر می رسد، بکارگیری تفکر طراحانه با محور آینده نگری می تواند در کاهش پیچیدگی مسائل، موجب تصمیمات راهبردی شود. به کمک تفکر و عمل طراحانه، در مورد چالش های مبهم در زمینه آموزش، می توان تفسیر ذهنی انجام داد و در جهت بهبود بخشی مسائل، آن ها را بازتعریف نمود و ارائه راهحل انجام داد. تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای استفاده می نماید تا بتواند بر پایه روش توصیفی-تحلیلی، تأثیر موضوع تفکر طراحی را در حوزه تعلیم و تربیت شرح داده و اهمیت آن را روشن سازد. تفکر طراحانه که در توسعه مهارتهای نرم افراد موثر است، در پژوهش های پیشین در زمینه های علوم، فناوری و مهندسی نیز مطرح و مورد استفاده بوده و در آموزش و پرورش نیز انعطاف پذیری لازم برای ارائه راه حلهای متنوع در جهت حل مسأله را دارد. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، تفکر طراحی، فرایند طراحی، حل مساله، مسائل بدساختار |
وضعیت: پذیرفته شده |