عدالت تربیتی در فلسفه حکمرانی انقلاب اسلامی ایران |
کد مقاله : 1244-CNF (R1) |
نویسندگان |
حیدر همتی * هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
عدالت یکی از مهمترین محور حکمرانی در گام دوم انقلاب اسلامی است. اجرای عدالت امری فرایندی و دارای مؤلفههای مختلفی از جمله تربیت انسان عدالتخواه است. از آن جایی که نقش آموزش و پرورش فقط علمآموزی نیست؛ بلکه دارای کارکرد تربیتی است . ازاینرو داشتن رویکرد تربیتی مطابق با فلسفه حکمرانی انقلاب اسلامی ضروری است. پرسشی که در این میان مطرح میشود این که عدالت تربیتی در اسناد بالادستی آموزشوپرورش چه جایگاهی دارد و چگونه میتوان عدالت را آموزش داده و انسان عدالتخواه تربیت کرد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و تفسیری وبا روش کتابخانهای جایگاه عدالت تربیتی را در رویکرد سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بررسید و راهکارهایی در راستای کاربست عدالت در فرایند آموزشی ارائه نموده است. ازاینرو عدالت تربیتی میتواند بر همه شئون نظام تعلیموتربیت پرتو افکنده و در فرایندهای آن نقش ایفا کند. هرچند گرایش به عدالت امری فطری است؛ اما فهم و بینش و کنش عادلانه نیازمند آموزش و تربیت است. پیشنهاد میشود سند تحول بنیادین با رویکرد تربیت انسان عدالتخواه و عدالت ورز مورد بازنگری قرار گیرد و برنامه جامع تربیتی در ساحتهای شناختی و عاطفی و رفتاری تدوین و عملیاتی گردد. |
کلیدواژه ها |
عدالت تربیتی – حکمرانی تربیتی - سند تحول بنیادین - تربیت انقلابی |
وضعیت: پذیرفته شده |