نقش نظام تعلیم و تربیت در امیدآفرینی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی |
کد مقاله : 1242-CNF (R2) |
نویسندگان |
یاسر فروغی *1، سید فضلالله میرزینلی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2قم- پردیسان |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین و راهبردیترین مسائل در رشد و بالندگی جامعه اسلامی مسئله امید و امیدآفرینی است. تکامل و پیشرفت جامعه و پیادهسازی تمدن نوین نیز با تکیهبر اصل امید و امیدآفرینی محقق میگردد. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در طلیعه چهلسالگی انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران توسط مقام معظم رهبری بیان گردید بهمثابه منشور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی مسیر راه را روشن نمود. یکی از نقاط روشن این بیانیه تأکید بر مسئله امید و امیدآفرینی است. پژوهش حاضر با بررسی سند راهبردی تحول بنیادین آموزشوپرورش به نقش نظام تعلیم و تربیت در پیادهسازی مؤلفههای امیدآفرین پرداخته است. از منظر بیانیه گام دوم، امید و امیدآفرینی بهنوعی کلید اساسی همه قفلها در مسیر پیش روی انقلاب اسلامی است. بامطالعه متن بیانیه به چهار مؤلفه کلیدی مؤثر در امیدآفرینی میتوان دستیافت که عبارتاند از ایمان به خدا، علم و دانش، نیروی جوان، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد. تحلیل متن سندتحول بنیادین نشان میدهد که این مولفهها بهصورت مستقیم با نظام تعلیم و تربیت در رابطهاند و در این سند بر آنها تأکید شده است. از این رو نظام تعلیم و تربیت نقش مؤثری در بازآفرینی، تقویت و توسعه مؤلفههای امیدبخش در بیانیه دارد. |
کلیدواژه ها |
امید، تعلیم، تربیت، بیانیه گام دوم، سند تحول بنیادین |
وضعیت: پذیرفته شده |