راهکارهای درونی‌سازی و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب در گام دوم انقلاب؛ با تأکید بر تولید محتوا (مطالعه موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم)
کد مقاله : 1237-CNF (R2)
نویسندگان
فاطمه السادات هاشمیان *، معصومه شریفی، محسن رفیعی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
توجه به معنویت، یکی از چشم‌اندازها و توصیه‌های اکید رهبر بزرگوار در گام دوم انقلاب است. از راهکارهای اساسی تحقق این مهم، درونی‌سازی و تعمیق فرهگ حیا، عفاف و حجاب در میان نسل جوان کشور است. هدف از پژوهش حاضر، ارائه راهکارهای درونی‌سازی و تعمیق این فرهنگ در میان دانش‌آموزان با محوریت تولید محتوای درسی است. جامعه هدف این پژوهش، دانش‌آموزان مقطه متوسطه دوم -اعم از دختر و پسر- است. یافته‌های تحقیق که به روش تحلیلی_توصیفی و با کمک ابزار کتابخانه‌ای انجام پذیرفته، نشان داد محتوای موجود در زمینه حجاب و عفاف، کفایت از نیاز فعلی جامعه را ندارد. تبیین مبانی و ارائه اصول حجاب و بیان کارکردهای عملیاتی آن در کتاب‌های درسی "دین و زندگی" مقطع متوسطه دوم، به عنوان یک متغیّر مهم در پذیرش فرهنگ عفاف در میان دانش‌آموزان می‌تواند باشد. این اصول، شامل فطری بودن حجاب، ابتنای حجاب بر وحی و ارائه کارکردهای آن در ساحت‌های متعدد انسانی است. گنجاندن موارد یادشده در کتب درسی، افزون بر این که سبب درونی‌سازی و تعمیق فرهنگ حیا، عفاف و حجاب در میان دانش‌آموزان می‌گردد؛ عامل مهمی جهت تقویت هویت ملی-دینی و اسلامی-انقلابی ایشان خواهد بود. نتایج پژوهش، حاکی از آن بود که توجه به اهمیت درونی‌سازی فرهنگ حیا، حجاب و عفاف در گام دوم انقلاب در میان نسل جوان کشور، تکمیل کیفی و کمی محتوای درسی موجود در این زمینه را می‌طلبد.
کلیدواژه ها
گام دوم انقلاب، درونی‌سازی، فرهنگ حیا و عفاف و حجاب، تولید محتوا، دانش‌آموزان مقطع متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده