بایسته‌های دبیر تراز انقلاب اسلامی موردپژوهانه: دبیر درس عربی، زبان قرآن
کد مقاله : 1229-CNF (R1)
نویسندگان
پوران رضائی چوشلی *
گروه آموزش زبان و ادبیات عربی،دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665889 تهران ایران.
چکیده مقاله
آموزش و پرورش برای رسیدن به اهداف خود نیازمند دبیرانی است که سکان‌داران آموزش و تربیت نیروی انسانی کشور باشند، انتظار می‌رود دبیران از منظر تخصصی، تربیتی و اخلاقی فاکتورهایی را دارا باشند تا در تربیت نسل آینده گام مؤثری بردارند، پژوهش حاضر باهدف بیان بایسته‌های دبیر تراز انقلاب اسلامی به دنبال آن است تا درباره دبیر کارآمد درس عربی، زبان قرآن پیشنهاداتی را مطرح نماید. پزوهش حاضر به روش متن بنیاد و توصیفی انجام گرفته و بر شاخص‌هایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درباره دبیر مطرح نماید، تکیه دارد .نتایج پژوهش نشان می‌دهد سند تحول بنیاد نزدیک به 36 شاخص برای دبیر تراز انقلاب اسلامی مشخص نموده، دبیر درس عربی‎‌‌‌، زبان قرآن لازم است در ضمن دارا بودن همه این شاخص‌ها به فراخور اهمیت درسی که برعهده دارد در برخی از آن‌ها مانند طراح، متفکر، پژوهشگر، کاشف، خلاق، ماهر بااراده، مستعد و توانمند بودن ببیشتر بدرخشد زیرا متولی درسی است که زبان وحی محسوب می‌گردد و هر اندازه دبیر بتواند رابطه دانش‌آموز را با زبان وحی بهتر نماید به همان اندازه در تربیت نسلی با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی موفق‌تر بوده است.
کلیدواژه ها
دبیرتراز، درس عربی، زبان قرآن ، سند تحول بنیادین.
وضعیت: پذیرفته شده