واکاوی چالش های رسانه و فضای مجازی با تربیت انقلابی و آسیب های اجتماعی |
کد مقاله : 1216-CNF (R2) |
نویسندگان |
شیرین رجب زاده * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
در جهان کنونی فناوری های نوین، رسانه و فضای مجازی، تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های زندگی فردی و اجتماعی انسان ایجاد کرده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) با گذر از شبکه ارتباطی بین انسانها، از طریق اینترنت اشیاء(IOT) پای در ایجاد شبکه های ارتباطی با اشیاء گذاشته است. هوش مصنوعی(AI) پا را فراتر نهاده با شبیه سازی هوش انسانی، به کامپیوتر توانایی فکر و تقلید رفتار داده است. این تحولات از یکسو نیازهای نوپدید را در زندگی انسان رواج داده، از سوی دیگر فرصتی مغتنم برای تربیت انسان فراهم ساخته و از دیگر سو تهدیدی برای گسترش آسیبهای اجتماعی انسان شده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی در صدد پاسخ به این سوال اصلی تحقیق است: رسانه و فضای مجازی چه نقش مثبت یا منفی در تربیت انقلابی و آسیبهای اجتماعی جوانان دارد؟ نتایج تحقیق نشان داد: تربیت انقلابی مبتنی بر چهار رکن مربی، متربی، محتوا و محیط تربیت است. تربیت انقلابی به درونی کردن تعهدات اخلاقی کمک می کند. رسانه و فضای مجازی دامنه محیط تربیت را گسترده تر از گذشته کرده و عاملیت و مدخلیت محیط خانواده، مدرسه و اجتماع را تحت تأثیر قرار داده و به چالش کشیده است. رسانه ها و فضای مجازی در تصویرسازی و شکل دادن به ارزش های تربیتی و آسیبهای اجتماعی نقش دارند. مهمترین مشکلات ناشی از آسیبهای اجتماعی که نقش تعیین کننده ای در پیدایش رفتارهای نابهنجار دارند عبارتند از: فقر، سرقت و دزدی، فرار از خانه، مهاجرت، مدگرایی، لمپنیسم (اوباش جوان)، دینگریزی جوانان. |
کلیدواژه ها |
رسانه، فضای مجازی، تربیت، آسیب های اجتماعی، هنجار و نابه هنجار |
وضعیت: پذیرفته شده |