تبیین راهبردهای عدالت آموزشی در مراکز تحصیلی با تاکید بر دیدگاهآیت الله امام خامنهای |
کد مقاله : 1215-CNF |
نویسندگان |
حسن حاجی زاده اناری * استادیار،عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس شهید چمران، مدیریت امور پردیسهای استان تهران، دانشگاه فرهنگیان، ایران |
چکیده مقاله |
عدالت آموزشی ایجاد محیطی است که همه دانشآموزان بتوانند برابراندیشی و برابردسترسی به منابع آموزشی و فرصتهای یادگیری داشته باشند. پژوهش حاضر بررسی عدالت آموزشی در مراکز تحصیلی با تأکید بر دیدگاههای آیت الله العظمی امام خامنهای انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با رویکرد گراندد تئوری انجام شد. روش گردآوری دادهها به صورت کتابخآنهای صورت گرفت و دادههای پژوهش براساس کتاب «بیانه گام دوم انقلاب» تحت عنوان «عدالت و مبارزه با فساد»، استخراج و گردآوری شدند. همچنین تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق روش تحلیل محتوای کیفی در بستر روش پژوهشهای کیفی و با کمک نرمافزار MaxQDA2020 صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از منظر آیت الله خامنهای عواملی علی(سکوت، فسادپروری، وسوسه مال و مقام، پنهانسازی و غفلت از قشرهای نیازمند حمایت)، عوامل زمینهای(فساد سیاسی، فساد اخلاقی، فساد اقتصادی، لقمه حرام، حرص شیطانی، توطئه واژگون نمایی، میدان دادن به ویژهخواری و تبعیض در توزیع منابع عمومی) و عوامل مداخلهای(دسیسه دشمنان، فاصله طبقاتی ومدارا با فریبکاران اقتصادی)، باعث میشوند در جامعه عدالت آموزشی شکل نگیرد. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، مراکز تحصیلی، آیت الله خامنهای، بیانیه گام دوم انقلاب |
وضعیت: پذیرفته شده |