تبیین راهبردهای عدالت آموزشی‌ در مراکز تحصیلی با تاکید بر دیدگاه‌آیت الله‌ امام خامنه‌ای
کد مقاله : 1215-CNF
نویسندگان
حسن حاجی زاده اناری *
استادیار،عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس شهید چمران، مدیریت امور پردیس‌‌های استان تهران، دانشگاه فرهنگیان، ایران
چکیده مقاله
عدالت آموزشی ایجاد محیطی است که همه دانش‌آموزان بتوانند برابراندیشی و برابردسترسی به منابع آموزشی و فرصت‌های یادگیری داشته باشند. پژوهش حاضر بررسی عدالت آموزشی در مراکز تحصیلی با تأکید بر دیدگاه‌های آیت الله العظمی امام خامنه‌ای انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با رویکرد گراندد تئوری انجام شد. روش گردآوری داده‌ها به صورت کتاب‌خآن‌های صورت گرفت و داده‌های پژوهش براساس کتاب «بیانه گام دوم انقلاب» تحت عنوان «عدالت و مبارزه با فساد»، استخراج و گردآوری شدند. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از طریق روش تحلیل محتوای کیفی در بستر روش‌ پژوهش‌های کیفی و با کمک نرم‌افزار MaxQDA2020 صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که از منظر آیت الله خامنه‌ای عواملی علی(سکوت، فسادپروری، وسوسه مال و مقام، پنهان‌سازی و غفلت از قشرهای نیازمند حمایت)، عوامل زمینه‌ای(فساد سیاسی، فساد اخلاقی، فساد اقتصادی، لقمه حرام، حرص شیطانی، توطئه واژگون نمایی، میدان دادن به ویژه‌خواری و تبعیض در توزیع منابع عمومی) و عوامل مداخله‌ای(دسیسه دشمنان، فاصله طبقاتی ومدارا با فریبکاران اقتصادی)، باعث می‌شوند در جامعه عدالت آموزشی شکل نگیرد.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، مراکز تحصیلی، آیت الله خامنه‌ای، بیانیه گام دوم انقلاب
وضعیت: پذیرفته شده