تحلیل محتوای اندیشه تربیتی امامین انقلاب با محوریت قیام لله |
کد مقاله : 1214-CNF (R2) |
نویسندگان |
امیر احتشام1، زهرا احتشام *2 1طلبه سطح سه حوزه علمیه قم 2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
امامین انقلاب از برجستهترین اندیشمندان تربیتی هستند که متاسفانه کمتر جایگاه و منزلت فکریشان در این عرصه شناخته شده است. ایشان با بازشناساندن ابعاد مغفول مانده اندیشه اسلامی، به طور مثال تفسیر اجتماعی موعظه قیام لله در قرآن، صاحب رویکردی بدیع در حوزه تربیتی هستند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای اندیشه تربیتی امامین انقلاب با محوریت قیام لله است. نوع پژوهش کیفی و روش آن تحلیل محتوا است. ابزار پژوهش کلیه متون، اسناد و بیانات امامین انقلاب با محوریت کلیدواژه قیام لله است. یافتههای پژوهش هشت مقوله اصلی پیرامون قیام لله را به همراه مفاهیمشان به دست داده است که شامل مفهوم و ماهیت قیام لله (خود را مسئول دانستن، دفاع از حقیقت و ...)، اهمیت قیام لله (تنها موعظه الهی، عامل اصلی و روح معجزه انقلاب اسلامی و ...)، انواع قیام لله (قیام فردی و قیام جمعی)، اهداف قیام لله (رفع خطر از دین خدا، اقامه عدل، نابوی کفر و ...)، نتایج و دستاوردهای قیام لله (پیروزی قطعی، عدم ترس، کوچک جلوه کردن کمبودها و ...)، لوازم قیام لله (مراقبه و خودسازی، امیدواری و استقامت و ...)، نشانههای قیام لله (جان بر کف بودن، افتادن ترس در دل دشمن و ...) و مصادیق قیام لله (قیام نوزده دی، انقلاب اسلامی و ...) میباشد. در نهایت پژوهشگران با جمعبندی مفاهیم به دست آمده تعریفی مفهومی را برای قیام لله ارائه داده و کاربرد آنها را در هدفگزاری و ارزیابی تربیتی مورد بررسی قرار دادهاند. |
کلیدواژه ها |
تربیت اجتماعپایه، تربیت در متن مبارزه، امامین انقلاب، قیام لله |
وضعیت: پذیرفته شده |