واکاوی مبانی فلسفی تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران در منظومه فکری امامین انقلاب |
کد مقاله : 1213-CNF |
نویسندگان |
علی صحبتلو *1، عین الله عابدی2 1استادیار دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد |
چکیده مقاله |
فلسفهی تربیت معلم به چیستی، چرایی و جگونگی تربیت معلم نظر دارد و با سوال هایی بنیادین، روبرو است. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی مبانی فلسفی تربیت معلم در تراز جمهوری اسلامی ایران در منظومه فکری امامین انقلاب است. در این راستا، برای پاسخگویی به سؤالات تحقیق از روشتحلیلی - استنباطی استفاده شده است. نتیجه یافته ها نشان داد که در منظومه فکری امامین انقلاب تربیت معلم از جایگاه والایی برخوردار است. امام خمینی(ره) با دیدی همه جانبه و در ارتباط با کل هستی و جایگاه درخور انسان در این هستی که همان «خلیفه الهی» است به موضوع تربیت می نگرد. ایشان به این نکته اشراف داشته اند که راه تربیت انسان در نیل به کمال راستین، از راه هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی آن هم از منظر قرآن و اسلام می گذرد. در منظومه فکری امام خمینی(ره) فلسفه حاکم در تربیتمعلم، تربیت معلمی که در مسیر قربالهی است و دراین مسیر از لحاظ اعتقادی و عبادی ،اخلاقی، اجتماعی وسیاسی، علمی، عقلی وفناوری و زیباشناختی وهنری تربیت یافته است. در منظومه فکری مقام معظم رهبری هم مبانی تربیت دربرگیرنده مبانی هستیشناسی با محوریت نگاه توحیدی،مبانی انسانشناسی با محوریت الهی بودن انسان و مبانی معرفت شناسی بر حضورالهی و ربوبیت الهی در نگاه حقایق هستی مبتنی است. در گفتمان رهبر معظم انقلاب شکل گیری دولت اسلامی جوان وحزب الهی نیازمند تربیت افراد در تراز انقلاب اسلامی بوده که در این زمینه تربیت معلم نقش اساسی و محوری دارد. |
کلیدواژه ها |
تربیت، مبانی فلسفی، تربیت معلم،امام خمینی(ره)،مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ،دانشجومعلم |
وضعیت: پذیرفته شده |