تبیین ویژگی های مدرسه انقلابی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری
کد مقاله : 1207-CNF (R2)
نویسندگان
فاطمه علی پور *1، ریحانه علی زاده2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها قم
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های مدرسه انقلابی مبتنی بر بیانات مقام معظم‌رهبری و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته‌است. جامعه مطالعاتی پژوهش شامل تمامی بیانات معظم‌له راجع به بایسته‌های یک مدرسه انقلابی از زمان شروع رهبری ایشان تا سال 1402 است. نمونه پژوهش تمام بیانات، پیام‌ها و دیدارهای متفاوت در دوره مورد بررسی بود که در آن ایشان از واژه مدرسه و عناصر آن استفاده نمودند. روش جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و ابزار پژوهش، فیش‌برداری است. نتایج کدگذاری سه مرحله‌ای باز، محوری و انتخابی، به استخراج 276 مفهوم، 33 مولفه و 9 بعد منجر شد. یافته‌های پژوهش ویژگی‌های مدرسه انقلابی را در ابعاد رسالت مدرسه، برنامه‌های آموزشی، مدیر، مربی، معلم، دانش‌آموز، محتوای کتاب، فضای یادگیری و سیاست‌های اصلاحی نشان داد. یافته‌های پژوهش، بیانگر آن است که ویژگی‌های مطرح شده در مورد مدرسه انقلابی به تمام عرصه‌های آموزش و پرورش و برنامه‌های تربیتی - آموزشی نظر دارد و برای پیشرفت و اصلاح مدرسه توجه به تمامی ویژگی‌ها از جانب رهبران و برنامه‌ریزان ضرورت دارد.
کلیدواژه ها
مدرسه انقلابی، بیانات مقام معظم رهبری، ابعاد مدرسه انقلابی
وضعیت: پذیرفته شده