نقد و بررسی دیدگاه هویّت و کرامت فوکویاما با تاکید بر مبانی تعلیم و تربیت اسلامی |
کد مقاله : 1206-CNF (R2) |
نویسندگان |
رحیم امرایی *1، لیلا عبدی2 1استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی ،پردیس شهید صدوقی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،دانشکده کرمانشاه |
چکیده مقاله |
اثرات نامطلوب مادی نگری انسان در دوران مدرن و نادیده گرفتن روح از جانب انسان در دوران مدرنیته در جوامع بشری پدیدار شده است. از سویی به دلیل زیست در ساختار غیر منطبق بر فطرت بشری و تغافل از گوهر وجودی، انسان مادّی گرا دچار از هم گسیختگی روانی شده است و در دوران پسامدرن برخی اندیشمندان غربی نیز خواهان بازشناسایی هویت و نیز طالب تکریم از سوی حاکمیت و جامعه هستند. چنین خواسته ای از سوی متفکران یک جامعه، بر اندیشه و مناسبات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی موثر خواهد بود. این مسئله،مورد توجه اندیشمندانی از غرب از جمله فوکویاما، قرار گرفته است. وی کرامت خواهی را پیشران موثر بسیاری از رخدادها می داند و درصدد است راه کارهایی را برای تامین کرامت افراد در جوامع ارائه دهد. از سویی،در حکومت مهدوی به عنوان آلترناتیو اسلامی ساختارهای سیاسی رایج، به طور مشخص، اصالت روح انسانی و کرامت آن مورد توجه قرار دارد و به دلیل محوریت عدالت در برنامه ها، می تواند توفیق ویژه ای در تامین نیازهای کرامت خواهانه ی انسان داشته باشد. در این نوشتار، با روش تطبیقی-گونه شناسی، ضمن ارائه ی نگاه فوکویاما و بررسی و نقد آن، به اهمیت هویّت و کرامت در جامعه اسلامی و وجوه تمایز و تشابه این دو دیدگاه می پردازیم. |
کلیدواژه ها |
مبانی اسلامی، عدالت، فوکویاما، لیبرال دموکراسی، کرامت، هویّت |
وضعیت: پذیرفته شده |