مبانی انسان شناسی تربیت از دیدگاه فمینیسم و نقد آن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب |
کد مقاله : 1205-CNF |
نویسندگان |
زینب کبیری * عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده: تربیت، استعدادهای ذاتی و عالیه انسان را شکوفا و سعادت دنیوی و اخروی او را تأمین میکند. رویکردهای مختلفی در سراسر جهان نسبت به تربیت وجود دارد که این رویکردها از مبانی انسان-شناسانه تربیت و متناسب اهداف تربیت برای انسان سرچشمه گرفته است. فمینیستها معتقدند زنان به دلیل جنسیت شان در جامعه مورد ظلم قرار گرفته اند و مردسالاری نظام یافته در جامعه باید با آموزش و تربیت دختران خاتمه یابد. شناخت مبانی انسان شناسی تربیت از دیدگاه فمینیسم میتواند جهت گیری روشهای تربیتی برخاسته از ایدئولوژی فمینیسم را در مسایل تربیتی نشان دهد. از این رو پژوهش حاضر در نظر دارد با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مبانی انسان شناسی تربیت از دیدگاه مکتب فمینیسم پرداخته و سپس آن را از دیدگاه مقام معظم رهبری آیت الله خامنهای «مد ظله العالی» نقد نماید. ایشان با رد دیدگاه فمینیسم، بیان میکند، خدامحوری به جای انسانمحوری، هدف-گذاری صحیح و ملاک قراردادن آزادی حقیقی به جای آزادی هوا و هوس باید به عنوان مبانی مهم انسانشناسی در تربیت انسان مورد توجه قرار گیرند. |
کلیدواژه ها |
مبانی، انسان شناسی، تربیت، فمینیسم، آیت الله خامنه ای |
وضعیت: پذیرفته شده |