بررسی کارکرد و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی |
کد مقاله : 1191-CNF (R1) |
نویسندگان |
پروین اصغری *1، غزاله میلاسی2 1عضو هیئت علمی 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی |
چکیده مقاله |
دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهاد تربیت معلم در جمهوری اسلامی ایران، مهمترین نقش را در تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی بر عهده دارد. این دانشگاه با تربیت معلمان متعهد، متخصص و آگاه به ارزشهای اسلامی، میتواند زمینهساز شکلگیری نسلی باشد که قادر به تحقق این اهداف باشد.در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای و تحقیقاتی، کارکرد و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این بررسی، دانشگاه فرهنگیان میتواند با انجام وظایفی نظیر تربیت معلمان متعهد به ارزشهای اسلامی ، انتقال دانش و مهارتهای لازم به معلمان، ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه از طریق ایجاد آگاهی و گرایش نسبت به اسلام، انتقال ارزش های عدالت و اتحاد در جامعه،ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و همچنین با فراهم آوردن بستری برای آموزش ظرفیت های هنری در ارتقای اخلاق و معنویت در راستای تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی نقشآفرینی کند.با توجه به یافته های پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که دانشگاه فرهنگیان با انجام وظایف خود، میتواند نقش مهمی در تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی ایفا کند. این امر مستلزم اصلاح و بهبود برنامههای آموزشی دانشگاه فرهنگیان، گزینش و جذب دانشجویان متعهد و همچنین ترویج فرهنگ اسلامی در محیط دانشگاه است. |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، تمدن نوین اسلامی، معلم، تربیت معلم، ارزشهای اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |