راهبردهای مبتنی بر زیبایی شناسی در تربیت انقلاب
کد مقاله : 1186-CNF
نویسندگان
علی ابراهیمی نیا *
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
انسان در جهانی سرشار از زیبایی‌شناسی زندگی می‌کند براین اساس مکتب‌های فکری گوناگون زیبایی‌شناسی و هنر را به عنوان کارآمد ترین وسیله برای رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی و درک معارف مختلف بشری برگزیدند. هدف این پژوهش، شناسایی راهبرد‌های مبتنی بر زیبایی‌شناسی برای کاربست در تربیت انقلابی بود. روش آن کیفی و مبتنی بر نظریه بنیادی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، با هشت نفر از صاحب‌نظران حوزه علوم تربیتی و زیبایی‌شناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده‌های گرد‌آوری ‌شده با استفاده از روش تحلیل مضمونی جهت شناسایی و کشف مضامین، کدگذاری شد. بر اساس یافته‌های پژوهش شش مضمون روش الگوسازی و الگو پردازی، آموزش سازنده و خلاق، تربیت زیبایی شناسی فراگیر، آموزش زیبایی شناسانه، آموزش مبتنی بر رسانه، ارزش گذاری و ارزشیابی تحت عنوان مضامین فراگیر معرفی شد و هجده مضمون سازمان‌دهنده نیز، دربردارنده الگوسازی، انعطاف پذیری پویا و جذاب، تقویت نگرش زیبایی شناسانه، روش‌های خلاقانه، تور آموزشی و تربیتی، زیبایی‌شناسی روز مره(زیست هنری)، تربیت زیبایی‌شناسی همگانی، آموزش مبتنی بر بازی، آموزش پژوهش محور، روش‌های آموزشی مبتنی بر زیبایی‌شناسی، تدارک تجارب زیبایی‌شناسی، آموزش نمادین و استعاره‌ای، آموزش مشارکت محور، منابع معتبر زیبایی شناسانه، رسانه‌های زیبایی شناسانه، کاربست فناوری، بازخورد زیبایی شناسانه و ارزشیابی و قدر‌شناسی ارائه شد. همچنین صدونه مضمون به عنوان مضامین پایه شناسایی گردید. درنتیجه به کارگیری راهبردهای مبتنی بر زیبایی‌شناسی، پیش بین کننده کیفیت بالا در تربیت انقلابی است.
کلیدواژه ها
زیبایی شناسی، تربیت انقلابی، راهبر دهای زیبایی شناسانه
وضعیت: پذیرفته شده