راهبردهای مبتنی بر زیبایی شناسی در تربیت انقلاب |
کد مقاله : 1186-CNF |
نویسندگان |
علی ابراهیمی نیا * گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
انسان در جهانی سرشار از زیباییشناسی زندگی میکند براین اساس مکتبهای فکری گوناگون زیباییشناسی و هنر را به عنوان کارآمد ترین وسیله برای رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی و درک معارف مختلف بشری برگزیدند. هدف این پژوهش، شناسایی راهبردهای مبتنی بر زیباییشناسی برای کاربست در تربیت انقلابی بود. روش آن کیفی و مبتنی بر نظریه بنیادی است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، با هشت نفر از صاحبنظران حوزه علوم تربیتی و زیباییشناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مضمونی جهت شناسایی و کشف مضامین، کدگذاری شد. بر اساس یافتههای پژوهش شش مضمون روش الگوسازی و الگو پردازی، آموزش سازنده و خلاق، تربیت زیبایی شناسی فراگیر، آموزش زیبایی شناسانه، آموزش مبتنی بر رسانه، ارزش گذاری و ارزشیابی تحت عنوان مضامین فراگیر معرفی شد و هجده مضمون سازماندهنده نیز، دربردارنده الگوسازی، انعطاف پذیری پویا و جذاب، تقویت نگرش زیبایی شناسانه، روشهای خلاقانه، تور آموزشی و تربیتی، زیباییشناسی روز مره(زیست هنری)، تربیت زیباییشناسی همگانی، آموزش مبتنی بر بازی، آموزش پژوهش محور، روشهای آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی، تدارک تجارب زیباییشناسی، آموزش نمادین و استعارهای، آموزش مشارکت محور، منابع معتبر زیبایی شناسانه، رسانههای زیبایی شناسانه، کاربست فناوری، بازخورد زیبایی شناسانه و ارزشیابی و قدرشناسی ارائه شد. همچنین صدونه مضمون به عنوان مضامین پایه شناسایی گردید. درنتیجه به کارگیری راهبردهای مبتنی بر زیباییشناسی، پیش بین کننده کیفیت بالا در تربیت انقلابی است. |
کلیدواژه ها |
زیبایی شناسی، تربیت انقلابی، راهبر دهای زیبایی شناسانه |
وضعیت: پذیرفته شده |