شناسایی مولفه های آموزش سواد رسانه ای وتحلیل جایگاه آن در اسناد بالا دستی آموزش وپرورش
کد مقاله : 1184-CNF (R1)
نویسندگان
عاطفه قاضی زاهدی *1، زهرا کاظمی2، زهره صابری2
1مربی گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان، پردیس فنی مهندسی گلپایگان
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب
چکیده مقاله
این مطالعه با استفاده از روش تحلیل ثانویه مبتنی بر اسناد موجود می باشد. جامعه این پژوهش، مقالات منتشرشده پیرامون متغیرهای مورد مطالعه، تببین و شناخت مولفه های سواد رسانه ای وهمچنین بررسی میزان تطابق این مولفه ها با اسناد بالا دستی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران شامل سند چشم انداز،سند جامع علمی،سند تحول بنیادین،سند برنامه درسی ملی و مبانی نظری سند تحول بنیادین می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات و داده های پژوهش فیش، چک لیست ها و فرم های محقق ساخته بوده است.دسته بندی کلی از مولفه های گوناگون بیانگر سه مولفه اصلی شناخت، تفکر انتقادی - تحلیل و تولید و-تعامل می باشد که در زیر شاخص ها هم پوشانی دارند. همچنین میزان تطابق این مولفه ها در اسناد بالا دستی در تحقیقات انجام شده یکسان نبوده اما به صورت کلی می توان شاخص های توجه به ارزش های عمومی،نقد و تحلیل محتوای پیام و شناخت علوم مرتبط با سخت افزار ونرم افزار را به ترتیب به عنوان سه شاخص اهم که در اسناد بالا دستی به آنها توجه شده است نام برد.
کلیدواژه ها
سواد رسانه، اسناد بالا دستی، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده