بررسی میزان نقش محتوای دروس معارف اسلامی واساتیداین دروس درتقویت معارف انقلابی (مطالعه موردی دانشجویان پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان کردستان |
کد مقاله : 1181-CNF |
نویسندگان |
علی اصغر حسینی * هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ومدیرگروه معارف وتربیت اسلامی |
چکیده مقاله |
این مقاله باهدف بررسی میزان نقش محتوای دروس وتأثیراساتید معارف اسلامی درتقویت معارف انقلابی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان صورت گرفت که با روش توصیفی واز نوع زمینه یابی واز ابزار پرسشنامه استفاده گردید که حجم نمونه 322دانشجومعلم دختر وپسر دو پردیس این دانشگاه بودکه یافته های تحقیق نشان داد که در بخش محتوای دروس معارف اسلامی، فقط 24درصد در تقویت معرفت دینی وانقلابی مؤثر می باشد. نکته دیگراین که محتوای درس انقلاب اسلامی فقط 31درصد دانشجویان را با ارزش های انقلابی آشنا ودرتبیین دفاع از انقلاب به آنان کمک می کند. درس های دانش خانواده وآیین زندگی در ترغیب دانشجویان در سبک زندگی ایرانی اسلامی نقش مؤثری را داشته ودرس تاریخ تمدن نیز در آشنایی با تمدن اسلامی بسیار اثر مطلوبی را داشته است.فقط27درصدمحتوای دروس معارف اسلامی با دیدگاههای اعتقادی اهل سنت مطابقت دارد. اما دربخش اساتید54درصد، معتقدند که اگر اساتید خوب تدریس کنند نقش مهمی را در تقویت معرفت دینی وانقلابی خواهند داشت. فقط 19درصد اساتید در باره بیانیه گام دوم انقلاب در کلاس صحبت کرده اند. در نهایت می توان گفت که محتوا واساتید دروس معارف اسلامی در تقویت معارف انقلابی خیلی اثرگذار نبوده است. |
کلیدواژه ها |
بیانیه گام دوم انقلاب، معارف انقلاب، محتوای دروس معارف اسلامی، اساتید معارف اسلامی |
وضعیت: پذیرفته شده |