تربیت معلم تراز تمدن نوین اسلامی در نگاه امامین انقلاب با تکیه بر بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی
کد مقاله : 1178-CNF
نویسندگان
روشنک جداری جباری پور *1، طاهره محسنی2
1طلبه سطح 3 حوزه علمیه خواهران کوثر
2استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق )ع( پردیس خواهران
چکیده مقاله
یکی از اهداف مهم آفرینش، تعلیم و تربیت انسان و رسیدن به کمال است. خداوند انبیا را فرستاد تا استعدادهای بالقوۀ انسان را در جهت سعادت اخروی شکوفا کنند. این راه مشخصی است که در آموزه‌های دینی ما وجود داشته و در دوران‌های مختلف با زبان معلمان حقیقی که همان عالمان دینی هستند، بازگو شده و با گذشت چهل سال واندی از انقلاب اسلامی، توسط امامین انقلاب در حوزه تعلیم وتعلم، یادآوری شده‌است. هدف پژوهش حاضر بررسی این رهنمودهاست که شاخصه‌های معلم تراز تمدن نوین اسلامی را شکل میدهد. ضمن اینکه با تطبیق آنها بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه راه مطمئنی برای ادامه‌ی حرکت در این مسیر متعالی ارائه می‌دهد. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به صورت کتابخانه‌ای انجام شده است و یافته‌های آن نشان میدهد که خود سازی وجامعه سازی وتمدن سازی وحفظ آرمانها وشعارهای انقلابی مانند استقلال، آزادی، معنویت و غیره مهم است، بعلاوه شناخت درست گذشتۀ انقلاب اسلامی واشراف به برکات آن و توصیه هایی برای آینده ، راهگشاست. نتیجه اینکه، معلم تراز ابتدا باید به خود سازی بپردازد. متعلمین خود را دوستدار علم وبا انگیزه وطن دوستی واستقلال طلبی پرورش دهد. شعارهای انقلابی را ارج نهد و به معنویات توجه ویژه داشته باشد، برکاتی که از انقلاب اسلامی بوجود آمده را گوشزد کند. با تحقق شعار "ما میتوانیم" به شکوفایی استعدادهای نهفته، پرداخته والگوی مناسب تربیتی برای دیگر جوامع باشد.
کلیدواژه ها
تربیت معلم ، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، تراز ، تمدن نوین اسلامی ، امامین انقلاب
وضعیت: پذیرفته شده