تبیین شاخص های عدالت آموزشی و تربیتی در گفتمان مقام معظم رهبری |
کد مقاله : 1159-CNF (R1) |
نویسندگان |
علیه رضاداد *1، فاطمه مجیدی2، معصومه کیانی2 1گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین مسائلی که در حکومت اسلامی نقش دارد و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز مطرح شده است، موضوع عدالت است که زیرمجموعه های مهمی را در بر میگیرد. یکی از مهمترین این موضوعات بحث عدالت در نظام تعلیم و تربیت و چگونگی توزیع امکانات و فرصت های آموزشی است. عدالت آموزشی بر اساس قانون اساسی به عنوان یک فرصت، حق و نیاز همگانی به رسمیت شناخته شده و جمهوری اسلامی ایران در حدود قانون موظف به تأمین آن است. بنابر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در محیط های آموزشی عدالت زمانی برقرار می گردد که یادگیرندگان بتوانند به اهداف مختلف ساحت های تربیتی دست یابند. از آنجا که مبنای اصلی این پژوهش بیانات مقام معظم رهبری است، بنابراین نخست موضوعات مرتبط با عدالت در نظام تعلیم و تربیت شناسایی شد و سپس با روش تحلیلی- توصیفی، شاخص های مرتبط با آن شناسایی شد و در هر موضوع تلاش بر این بوده تا پیشرفت همه جانبه نظام موجود تبیین گردد. به طور کلی شاخصه های عدالت آموزشی و تربیتی از دیدگاه مقام معظم رهبری عبارتند از: در دسترس بودن فرصت های آموزشی برای همگان، افزایش امکانات آموزشی، توجه به استعدادها و علایق و رفع تبعیض جنسیتی. |
کلیدواژه ها |
مقام معظم رهبری، تمدن اسلامی، تعلیم و تربیت، بیانیه گام دوم، عدالت آموزشی و تربیتی. |
وضعیت: پذیرفته شده |