رسانه تراز تربیت انقلابی از منظر امام خمینی (ره) و حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) |
کد مقاله : 1154-CNF (R1) |
نویسندگان |
محمد حسین صاعد رازی *1، محمد باقر ولدان2 1گروه قرآن و علوم انسانی، مجتمع قرآن وحدیث، جامعة المصطفی (ص) العالمیة، قم 2مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی |
چکیده مقاله |
امروزه یکی از ابزارهای مهم تأثیرگذار و جهتدهنده و پر مخاطب در جوامع رسانه است و متأسفانه در الگوی رایج استفاده از آن بیشتر در خدمت نظام سرمایه داری بوده و کارکردها و ویژگی های غلطی برای آن ترسیم می گردد. بر این اساس ترسیم الگوی یک رسانه تراز در تربیت انقلابی که از آفات رسانه های موجود بری باشد ضروری به نظر می رسد. بنابراین هدف از این تحقیق ارائه الگوی رسانه تراز تربیت انقلابی از منظر امام خمینی (ره) و حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) است. در اصطلاح رایج، رسانه، اصطلاح جدیدی است که بطور کلی برای اشاره به سیستمها یا دستگاههای انتقال اطلاعات یا سرگرمی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تابلوهای اعلانات، فیلم، کتاب، به کار میروند. در این میان دستگاههای فراگیری همچون تلویزیون و رادیو، روزنامه و مجلات را غالباً رسانههای عمومی یا همگانی مینامند. در ادبیات انقلاب اسلامی رسانه تراز در تربیت انقلابی دارای اهدافی فراتر از انتقال پیام صرف بوده و از اهداف غیر صحیح مبراست. در این دیدگاه رسانه به دستگاهی توحیدی، دانشگاهی عمومی، مدرسه ای عمومی، مربی، دستگاه پرورشی و دستگاه آموزشی تعبیر شده است و مبتنی بر این دیدگاه کارکردها، ویژگیها و الزاماتی برای آن از سوی متفکران انقلاب اسلامی؛ به ویژه امام خمینی (ره) و حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) تعیین شده است. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی است و نتیجه تحقیق دستیابی به ویژگی ها، کارکردها، جایگاه و الگوی رسانه تراز تربیت انقلابی است. |
کلیدواژه ها |
رسانه، تربیت، تربیت انقلابی، تراز انقلاب، امام خمینی، آیتاللهالعظمی خامنهای |
وضعیت: پذیرفته شده |