بررسی نقش تعلیم و تربیت در ایجاد تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای |
کد مقاله : 1147-CNF (R2) |
نویسندگان |
محمد کمالی باغستانی * مدرس دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان پردیس فاطمه الزهرا و شهید بهشتی بندرعباس |
چکیده مقاله |
تعلیم و تربیت در طول تاریخ بشر، همواره محل توجه تمدن ها و اندیشه های متفکرانی بوده که به تعالی انسان توجه خاص داشته اند. تعلیم و تربیت اسلامی با نهادینه ساختن باورها، بینشها و ارزشهای اسلامی در وجود تک تک مسلمانان و تربیت انسانهایی آگاه و هدفمند، اولین و مهمترین قدم را برای گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی برمیدارد. تمدن اسلامی را می توان مجموعهای از نهادها دانست که تحقق آن نیازمند تغییرات اساسی در بسیاری از نهادهای فعلی است. نهاد آموزشوپرورش بهعنوان یک نهاد تأثیرگذار نیز از این قاعده مستثنی نیست و جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی نقش مهمی بر عهده دارد. هدف از پژوهش حاضر به بررسی نقش تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی با تأکید بر تربیت انقلابی و در منظومه فکری حضرت آیتالله خامنهای می پردازد. روش پژوهش تحلیلی و استنتاجی است. یافته ها نشان داد که از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مولفه های معنویت، علم گرایی، اخلاق، عقلانیت، عدالت و وحدت گرایی اهمیت زیادی دارند. |
کلیدواژه ها |
مقام معظم رهبری، تمدن نوین اسلامی، تعلیم و تربیت، آموزشوپرورش. |
وضعیت: پذیرفته شده |