مقایسه‌ی مؤلفه‌های معلم تراز انقلاب‌اسلامی در «سندتحول‌بنیادین آموزش‌وپرورش» و اندیشه‌ها‌ی«مقام‌معظم‌رهبری»
کد مقاله : 1143-CNF (R1)
نویسندگان
محمد علی علیپور *1، احمد سیلاوی2
1حوزه علمیه خراسان
2دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
یکی از مهمترین ارکان تربیت، معلم است. با تقویت شأن معلم، علم و آموزش نیز رفعت پیدا خواهد کرد. برای افزایش جایگاه معلمی همه‌ی افراد جامعه می‌توانند نقش موثری داشته باشند. یکی از مسائلی که امروز اذهان عموم نخبگان و دغدغه‌مندان عرصه‌ی تربیت را به خود جلب کرده است، این است که چگونه می‌توان در جامعه‌ی اسلامی به الگوی معلم تراز رسید. برای نائل شدن به این مطلوب، با نگاهی به سندتحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌توان مقداری از راه را پیمود. البته با نیم نگاهی به جایگاه معلمی در نگره‌ی رهبرمعظم‌انقلاب می‌توان این الگو را تکمیل کرد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به مقایسه‌ی مؤلفه‌های معلم‌تراز در سندتحول و اندیشه‌های مقام‌معظم‌رهبری پرداخته است. یافته‌های این پژوهش نشانگر این است که بسیاری از مؤلفه‌های معلم تراز در سندتحول با بیانات مقام معظم رهبری مطابقت دارد. البته در بحث معیشت معلمان، سندتحول راهکارهای پررنگ‌تری را ارائه کرده است، که در بیانات معظم‌له حمایت‌های مادی در کنار حمایت‌های معنوی بیان شده و حتی بیانات رهبر حکیم انقلاب در تبیین حمایت‌های معنوی بر حمایت‌های مادی غالب است.
کلیدواژه ها
تربیت، سندتحول‌بنیادین آموزش‌وپرورش، معلم تراز، مقام معظم رهبری
وضعیت: پذیرفته شده