مبانی قرآنی و حدیثی دیدگاه امام خامنه ای در مورد آموزش خلّاق پرور و اخلاق محور |
کد مقاله : 1140-CNF |
نویسندگان |
سعید حسنی * گروه آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
امام خامنهای، عبور از مرزهای دانش در گام دوم انقلاب اسلامی را، نیازمند حاکمیّت «اجتهاد و مدلسازی علمی به همراه تهذیب اخلاقی» در ساختار آموزشی کشور میداند؛ و بر اساس استناد منظومه فکری ایشان به منابع اسلامی، هدف مقاله حاضر، واکاوی مستند دیدگاه امام خامنه ای در مورد تعلیم خلّاقپرور و اخلاق محور در قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام و تبیین بایستههای تحقّق آن بود. روش تحقیق سندپژوهی و توصیفی-تحلیلی است. یافتههای تحقیق نشان دادند، بر اساس لوازم فضیلت حکمت، دانشپژوه حکیم، موحّد و مهذّب است و با بصیرت علمی موهبتی و اکتسابی و شجاعت در کسب علم، اجتهاد و مدلسازی علمی میکند. بایستههای کلی آموزش خلّاق پرور و اخلاق محور عبارتند از: توحید محوری؛ نقّادی شجاعانه و مجاهدانهی روشهای دستیابی به گزارههای علمی، و حکیم بودن معلّم. در نتیجه رعایت اصول تعلیم حکیمپرور که از قرآن و احادیث معصومین(ع) استنباط شدهاند، موجب میشود تا تلاشهای علمی، اجتهادی و خلّاق، بادستیابی حداکثری به حقیقت دانش و با تکیه بر توحید و تهذیب اخلاقی باشد و جهش علمی مورد انتظار رهبری در گام دوم انقلاب را محقّق کند. |
کلیدواژه ها |
امام خامنه ای؛ تعلیم خلّاق پرور و اخلاق محور؛ جهش علمی؛ گام دوم انقلاب اسلامی. |
وضعیت: پذیرفته شده |