ارتقاء و اصلاح نظام آموزشی تربیتی و پاسخگویی نظام مند به مسائل و چالش های حوزه تعلیم و تربیت کشور |
کد مقاله : 1129-CNF (R3) |
نویسندگان |
فاطمه حیدری چناری *1، فیروزه علویان2 1*دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران. 2دکترا فیزیولوژی پزشکی، دانشیار، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
چکیده تعلیم و تربیت یکی از مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت هر جامعه است. اما چالشها و مسائل موجود در این حوزه نیازمند اقداماتی جدی برای اصلاح و بهبود نظام آموزشی کشور است. این مقاله به بررسی چگونگی ارتقا و اصلاح نظام آموزشی و پاسخگویی به چالشهای حوزه تعلیم و تربیت میپردازد. پژوهش و تحلیل در این مقاله بر اساس مروری جامع از مطالعات پیشین و مقالات معتبر و نتایج به دست آمده از آنان انجام شده و سعی کرده است تمامی موارد کاربردی و متناسب با وضعیت حال آموزش و پرورش را بیان کند. از اهداف اصلی پژوهش، میتوان به پاسخگویی نظاممند و روشمند به مسائل و چالشهای حوزه تعلیم و تربیت کشور، ارتقاء و اصلاح ساختار و نظام آموزشی تربیتی مبتنی بر استاندارد های علمی یادگیری و اسلامی؛ و زمینهسازی تحقق تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد. این پژوهش به اصول علمی به عنوان راهنمایی برای اصلاحات آموزشی اشاره میکند و با بررسی پژوهش های بسیاری موفق شده است راهکار های متعدد و کاربردی در این باره گرد آوری کرده و ارائه دهد. امید است این مقاله مورد مطالعه محققان و دغدغه مندان قرار گیرد و در پیشرفت کشور عزیزمان ایران سهیم باشد. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه: اصلاح نظام آموزشی، راهکار، چالش، پاسخگویی به مسائل آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده |