بررسی تطبیقی اندیشه های غایی زندگی(معنادرمانی) از دیدگاه آیت الله خامنه ای و ویکتور فرانکل در پرورش متربی تراز سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1112-CNF (R2) |
نویسندگان |
زهرا کیانی *1، زهرا سیستانی2، فاطمه عاقل3 1آموزش و پرورش دبیر دینی و عربی متوسطه دوم 2دبیر تاریخ آموزش و پرورش 3دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی اندیشه های غایی زندگی با توجه به نظرات حضرت آیه الله خامنه ای و مطابقت آن اندیشه های ناب با معنادرمانی یا روان درمانی متمرکز از رهگذر معنا بر اساس مکتب روانشناسی ویکتور امیل فرانکل و در نهایت تطبیق و بررسی نظرات دو اندیشمند با سند تحول بنیادین در مورد پرورش متربی است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و شیوه تنظیم آن توصیف و تحلیل معنا و مفاهیم است. در این پژوهش از کتابها و مقاله های پژوهشی موجود در خصوص تربیت متربی و استفاده از معنادرمانی با توجه به نظرات رهبر فرزانه انقلاب و ویکتورفرانکل و سند تحول بنیادین استفاده شده است که جامعه آماری مورد مطالعه نیز می باشد! یافته های پژوهش بیانگر آن است که با وجود تفاوت های فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی نظرات رهبر انقلاب و روانشناس معروف با تاکیدات سند تحول بنیادین در باب پرورش متربی مطابقت دارد و هر دو دانشمند در صدد بیان مفاهیم یکسان برای دستیابی به معنای واقعی تربیت متربی سند تحول بنیادین میباشند. بنابراین با توجه به اثرگذاری معنادرمانی به پژوهشگران محترم پیشنهاد می گردد که به بررسی اثرات گروهی معنادرمانی در مورد تربیت متربی و ارتقاء شخصیت و رشد روحی و روانی نوجوان و جوانان و حل مشکلات آنان بپردازند. |
کلیدواژه ها |
تربیت متربی، معنادرمانی، آیت الله خامنهای، ویکتورفرانکل، سند تحول بنیادین. |
وضعیت: پذیرفته شده |