تحلیل محتوای کتب هدیه‌های آسمان ششم ابتدایی و پیام‌های آسمان هفتم متوسطه اول براساس ابعاد و مؤلفه‌های هویت دینی
کد مقاله : 1105-CNF
نویسندگان
کمال نصرتی هشی، حمید احمدی هدایت *، مرتضی گلشنی گهراز
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
توجه به هویت دینی دانش‌آموزان، بسیار حائظ اهمیت است و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه مورد نیاز است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه، به موضوع هویت دینی، در کتب هدیه‌های آسمان ششم ابتدایی و پیام‌های آسمان هفتم دوره متوسطه اول، اجرا شد. این پژوهش، توصیفی_تحلیلی بوده و با روش آنتروپی شانون است. جامعه‌آماری، هدیه‌های آسمان ششم ابتدایی و پیام‌های آسمان هفتم متوسطه اول ، در سال تحصیلی 1401-1402، بود. نمونه‌ آماری نیز، برابر با جامعه ‌آماری، در نظر گرفته شد. همچنین، با استفاده از فهرست وارسی از ابعاد هویت دینی، با 5بعد و 37مؤلفه، داده‌ها، جمع‌آوری شدند. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون، نشان داد، که از بررسی کتب هدیه‌های آسمان ششم ابتدایی و پیام‌های آسمان هفتم متوسطه اول، از مجموع 160واحد شمارش‌شده، بعد اعتقادی با 92مورد، بیشترین و بعد سیاسی با 2مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بیشترین ضریب اهمیت نیز، با مقدار(224 / .)، مربوط به بعد سیاسی و کمترین ضریب اهمیت با مقدار (166 / .)، مربوط به بعد تاریخی بود. نتایج نشان داد، که میزان توجه به ابعاد هویت دینی، در این کتب، متفاوت است و به بعضی ابعاد، کم توجه شده است. همچنین به صورت متعادل و متوازن به ابعاد و مؤلفه‌ها اشاره نشده است.
کلیدواژه ها
هدیه های آسمان، هویت دینی، متوسطه اول، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده