نقش نهادهای تربیتی در تربیت انقلابی ( با تاکید بر نقش مدارس)
کد مقاله : 1090-CNF (R1)
نویسندگان
فاطمه قیداری *، حانیه خادمی
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی ،دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا
چکیده مقاله
تعلیم و تربیت، زمینه ساز رشد و تعالی انسان و راه‌گشای پیشرفت یک ملت است. مهم ترین وظیفه ی نهاد هایی همچون مدرسه،خانواده و مسجد، تعلیم و تربیت است. هر یک باید مسیر تحقق اهداف تربیت انقلابی، اسلامی را در پیش گرفته و در این راستا با یک دیگر تعامل و همکاری کنند.مهم ترین مسئله پژوهش حاضر، نحوه ی تربیت انقلابی و اصولی است که مدرسه ،در کنار خانواده و مسجد باید آن ها را مورد توجه قرار داده و برای پیاده سازی اصول تربیتی، تلاش نماید.در این مقاله با استفاده از اسناد و منابع و کتب معتبربه روش مطالعه کتابخانه ای ، در زمینه تربیت انقلابی، اسلامی، با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری، ابتدا به تبیین اهمیت و اهداف تعلیم و تربیت انقلابی سپس به چگونگی ارتباط اثربخش میان نهادهای تربیتی پرداخته شده است . خانواده، از طریق کمک های فکری و پرورش شخصیت فرزندان خود می تواند در جهت تربیت آن ها قدم بردارد‌. مسجد، کانون تجمع افراد مختلف است که می تواند، با ایجاد برنامه های گوناگون و جاذب، سبب تشویق کودکان و نوجوانان گردد. مدرسه به عنوان نهاد دوم تربیتی اثرگذار، باید به اصولی که ریشه در تعالیم اسلامی، آرمان ها و شعار های انقلاب اسلامی دارد؛ پایند بوده و همواره مسیر تربیتی خود را منطبق بر این اصول جاودانه مقرر سازد.در پایان پژوهش راهکارهایی در جهت تعامل هرچه بیشتر مدرسه و خانواده و مسجد پیشنهاد گردیده است .
کلیدواژه ها
تربیت انقلابی، مسجد، خانواده، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده مشروط