بازنمایی معارف انقلابیِ زمینه ساز تربیت انقلابی از طریق تحلیل محتوای کتب دوره دوم ابتدایی
کد مقاله : 1063-CNF-FULL (R3)
نویسندگان
مریم شریفی دروازه *1، مرضیه شریفی دروازه2
1علوم تربیتی/پردیس حضرت معصومه س قم
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده مقاله
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتب دوره دوم ابتدایی در میزان پرداختن به معارف انقلابی زمینه ساز تربیت انقلابی است. روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی بارویکرد استقرایی می باشد. جامعه ونمونه پژوهش شامل کتب فارسی، مطالعات اجتماعی وهدیه های آسمان دوره دوم دبستان چاپ 1401-1402 می باشد که در مجموع شامل نه کتاب می باشد. واحد تحلیل زمینه، درس و واحد تحلیل متون، تحلیل مضمون می باشد. مضمون ها پرارزشترین واحدهایی هستند که در تجزیه و تحلیل محتوا باید مدنظرقرار گیرند و منظور از مضامین معنای خاصی است که از یک کلمه یا جمله یا پاراگراف مستفاد می شود. تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق کدگذاری و مقوله بندی به شیوه استقرایی انجام شد. یافته های حال از تجریه وتحلیل داده به یازده مقوله وطن دوستی، عقلانیت و هوشیاری، کسب علم ودانش، پایداری و مقاومت، مسئولیت پذیری و روحیه خدمت به مردم، تعلق و هویت، الگوهای انقلابی، شناخت و علاقه نسبت به شخصیت امام زمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، دلایل شکل گیری انقلاب و زنده نگه داشتن یاد انقلاب، شجاعت و وحدت و استکبار ستیزی دسته بندی شدند.
کلیدواژه ها
کلید واژه: معارف انقلابی، تربیت انقلابی، تحلیل محتوا، دوره دوم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده