مبانی انسانشناختی تعلیموتربیت انقلابی با تأکید بر تفاسیر قرآنی |
کد مقاله : 1053-CNF-FULL (R3) |
نویسندگان |
حمید فلاحتی * گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان ، پردیس شهید بهشتی خراسان رضوی |
چکیده مقاله |
تعلیم و تربیت، مهمترین زیرساخت تمدن سازی، پایداری و تعالی جامعه بشمار میرود. بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری، برای ایجاد یک تمدن، دو عنصر اساسی لازم است؛ تولید فکرو پرورش نیروی انسانی. در حالی که بزرگترین چالش آموزشوپرورش موجود در کشور، آن است که به تعبیر مقام معظم رهبری، ساختهوپرداخته فکر، برنامه و فلسفه ما نیست. مهمترین عنصر برای تحقق شعارهای انقلاب اسلامی و دستیافتن به اهداف والای آن، تولید فکر و پرورش انسانهایی است که به این شعارها و اهداف معتقد و پایبند باشند. این مهم، از رهگذر ایجاد نظام تعلیموتربیت انقلابی ممکن خواهد شد. مقصود از مبانی تعلیموتربیت انقلابی، اصول و معیارهای تربیتی است که بتواند انسانها را در مسیر شکوفایی قرار داده و از حیث سیاسی و اجتماعی نیز مقبولیت و کارآمدی لازم را داشته و مبتنی بر رویکرد انقلابی باشد. ازآنجاکه آدمی نقش محوری در تعلیموتربیت دارد، شناخت انسان و ویژگیهای او از پیشنیازهای اصلی تعلیموتربیت است؛ برایناساس، پرداختن به مبانی انسانشناختی تعلیموتربیت، امری ضروری و اجتنابناپذیر خواهد بود. این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی با استناد به آموزههای قرآنی و تبیین دیدگاه رهبر معظم انقلاب، در پی آن است تا مبانی انسانشناختی را ناظر به نظام تعلیموتربیت انقلابی بررسی کند. |
کلیدواژه ها |
تربیت انقلابی، انسان معنوی، مسئولیتپذیری، تکلیفمداری، موجود اجتماعی. |
وضعیت: پذیرفته شده |