تبیین مؤلفه های ساحت تربیت اخلاقی -عبادی در راستای احیای تمدن عظیم اسلامی |
کد مقاله : 1050-CNF (R1) |
نویسندگان |
ندا کاوند * دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
سان تا در میدان تربیت گام ننهد، توانایی ها و استعدادهایش از مرحله نهان به مرحله شکوفایی و فعلیت نخواهد رسید ، و از سیر حرکت تعاملی محروم خواهد ماند . تربیت از سیاست های بنیادین اسلام و از اهداف زیربنایی بعثت پیامبر اکرم (صلی اله علیه) است. تربیت دارای ساحت های متفاوتی است، که از دیدگاه اسلام تربیت عبادی و اخلاقی نگین تربیت های دیگر می باشد . هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفه های ساحت تربیت اخلاقی - عبادی در راستای احیای تمدن عظیم اسلامی است. در این پژوهش مؤلفه های تربیت عبادی- اخلاقی بر پایه تحلیل بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اسناد بالادستی با بکارگیری راهبرد تحلیل مفهومی و استنتاجی با رویکرد استقرایی استخراج گردیده است .سپس از طریق مصاحبه ساختار یافته با خبرگان علمی و سازمانی آموزش و پرورش از میزان مطلوبیت مؤلفه های برای تربیت عبادی و اخلاقی اطمینان حاصل شد. براساس یافته های پژوهش تربیت عبادی 8 مؤلفه : بصیرت دینی داشتن ، شناخت صحیح اسلام ، اعتقاد به حاکمیت ولایت فقیه، تقویت بینش و آگاهی درباره اعمال عبادی، تقویت و ترسیخ ایمان، شناخت سیره پیشوایان الهی ، حفظ باور و جهان بینی دینی اسلامی و بکارگیری آموزه های دینی در زندگی را شامل می شود. همچنین تربیت اخلاقی 9 مؤلفه: پرورش فضیلت جویی، خدمت به مردم،خشکاندن ریشه های بد اخلاقی، تقوا محوری، پرورش روحیه سازگاری و انعطاف پذیری، پرورش روحیه آرمان خواهی و آرمان گرایی، پرورش روحیه نقادی، پرورش روحیه دیگر سازی، اهتمام در خود سازی را در بر میگیرد. |
کلیدواژه ها |
تربیت، سیاستهای بنیادین اسلام، تمدن عظیم اسلامی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی، مقام معظم رهبری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |