تبیین مؤلفه های ساحت تربیت اخلاقی -عبادی در راستای احیای تمدن عظیم اسلامی
کد مقاله : 1050-CNF (R1)
نویسندگان
ندا کاوند *
دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
سان تا در میدان تربیت گام ننهد، توانایی ها و استعدادهایش از مرحله نهان به مرحله شکوفایی و فعلیت نخواهد رسید ، و از سیر حرکت تعاملی محروم خواهد ماند . تربیت از سیاست های بنیادین اسلام و از اهداف زیربنایی بعثت پیامبر اکرم (صلی اله علیه) است. تربیت دارای ساحت های متفاوتی است، که از دیدگاه اسلام تربیت عبادی و اخلاقی نگین تربیت های دیگر می باشد . هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفه های ساحت تربیت اخلاقی - عبادی در راستای احیای تمدن عظیم اسلامی است. در این پژوهش مؤلفه های تربیت عبادی- اخلاقی بر پایه تحلیل بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اسناد بالادستی با بکارگیری راهبرد تحلیل مفهومی و استنتاجی با رویکرد استقرایی استخراج گردیده است .سپس از طریق مصاحبه ساختار یافته با خبرگان علمی و سازمانی آموزش و پرورش از میزان مطلوبیت مؤلفه های برای تربیت عبادی و اخلاقی اطمینان حاصل شد. براساس یافته های پژوهش تربیت عبادی 8 مؤلفه : بصیرت دینی داشتن ، شناخت صحیح اسلام ، اعتقاد به حاکمیت ولایت فقیه، تقویت بینش و آگاهی درباره اعمال عبادی، تقویت و ترسیخ ایمان، شناخت سیره پیشوایان الهی ، حفظ باور و جهان بینی دینی اسلامی و بکارگیری آموزه های دینی در زندگی را شامل می شود. همچنین تربیت اخلاقی 9 مؤلفه: پرورش فضیلت جویی، خدمت به مردم،خشکاندن ریشه های بد اخلاقی، تقوا محوری، پرورش روحیه سازگاری و انعطاف پذیری، پرورش روحیه آرمان خواهی و آرمان گرایی، پرورش روحیه نقادی، پرورش روحیه دیگر سازی، اهتمام در خود سازی را در بر می‌گیرد.
کلیدواژه ها
تربیت، سیاست‌های بنیادین اسلام، تمدن عظیم اسلامی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی، مقام معظم رهبری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر