بررسی چیستی تربیت ایمانی از منظر قرآن کریم |
کد مقاله : 1048-CNF (R1) |
نویسندگان |
یاسر کافی * مجتمع آموزش جامع علوم اسلامی ولی امر عج، پژوهشگاه فقه نظام |
چکیده مقاله |
یکی از مهم ترین ساحات تربیتی که فقه تربیتی عهده دار بیان احکام مکلّفین آن اعم از مربّی و متربّی می باشد، تربیت ایمانی می باشد. امّا فقیه زمانی می تواند به بررسی دقیق وظایف مکلّفین و استنباط احکام شرعی آنها در این ساحت بپردازد که در ابتدا از جهت ماهوی و مفهومی، مشخّص گردد که ساحت تربیت ایمانی چیست و مربّیان می خواهند چه ساحتی و با چه ویژگی هایی از متربّی را رشد دهند، در غیر اینصورت احکام مکلّفین در این حوزه به نحو مطلوب استنباط نمی گردد و همچنین با ساحت دیگر نیز خلط می گردد. با توجه به این نکته این مقاله با هدف پاسخگویی به این سؤال اساسی که تربیت ایمانی از منظر قرآن کریم چیست، بر اساس روش توصیفی-تحلیلی و در قالب روش کتابخانه ای در چهار بخش تألیف گردیده است: الف. تعریف تربیت از منظر اندیشمندان علوم تربیتی شیعی معاصر و انتخاب وجه مختار؛ ب. بررسی چیستی ایمان و ویژگی های آن و موارد اثرگذار در آن از منظر قرآن، بعد از بررسی اجمالی ایمان از منظر کلام و فلسفه؛ ج. بررسی نسبت بین ایمان و اعتقاد، ایمان و دین؛ د. تعریف تربیت ایمانی: که بعد از بیان مشهورترین تعاریف در این حوزه، تعریف مختار از تربیت ایمانی ارائه گردید که عبارت باشد از مجموعه اقداماتی که از سوی مربّی برای شکل دهی به نظام باورها و گرایشات، آموزش و اقناع فکری و پذیرش قلبی و التزام عملی در سه حوزه ی توحید، معاد، نبوت متربّی صورت می پذیرد. |
کلیدواژه ها |
تربیت، ایمان، تربیت ایمانی، اعتقاد، علم، عمل |
وضعیت: پذیرفته شده |