تاثیر وکاربرد فرهنگ و مدیریت جهادی در اصلاح الگوی مصرف در نسل جوان |
کد مقاله : 1019-CNF |
نویسندگان |
رضا تاج آبادی *1، غلامعلی محسن آبادی2، رضا محسن آبادی3 1مسئول تجاری سازی یافته ها 2هنرستان قائم اراک 3دانشگاه فرهنگیان اراک |
چکیده مقاله |
تحقق الگوی تولید و مصرف اسلامی ، آثار بسیار مهمی در زمینه اقتصاد دارد که عبارتند از : مصرف بهینه کالاهاو خدمات ( با پرهیز از اسراف و تبذیر ) ، مصرف بهینه با بهره وری بالای منابع تولید ، اقدام به سرمایه گذاری و تولید بیشتر و مصرف کمتر ( با پرهیز از مصرف گرایی و حاکم کردن الگوی تولید گرا ) ، تحقق عدالت اقتصادی مورد تاکید اسلام در جامعه به ویژه در زمینه توزیع درآمد و رفاه ( با تخصیص بخشی از مصرف کفافی به انفاق به دیگران ) ، با توجه به نابسامانی که در زمینه مصرف و الگوی مصرف در عرصه تولید وجود دارد و تهدیدهایی که از این جهات و جهات دیگر در عرصه های اقتصادی متوجه ایران اسلامی به خصوص نسل جوان است ضرورت به کارگیری حرکتی جهادی برای اصلاحات جدی در عرصه های مختلف تولید ، توزیع و مصرف بیشتر معلوم می شود . مهمترین نکته در مدیریت حرکت جهادی ، در اولویت قرار گرفتن موضوع مدیریت جهادی از جمله در تولید ، جهاد مصرف کنندگان در عرصه مصرف ، و دوری از مصرف گرایی و تجمل گرایی است . |
کلیدواژه ها |
عدالت اقتصادی ، فرهنگ و مدیریت جهادی، تربیت اسلامی ، قرآن کریم ، سبک زندگی اسلامی، اصلاح الگوی مصرف . |
وضعیت: پذیرفته شده |